Ghalia Volt en haar band speelden dinsdag 04 Februari 2020 jl. in de kleine zaal van de Q-Factory van Amsterdam tijdens de 2 uur durende radio uitzending van Countdown Café. Het eerste uur van de uitzending was gereserveerd voor een optreden van Voodoo Chambers. Tekst Nicolette Johns met foto’s van José Gallois. Klik HIER om het gehele album te kunnen bekijken.
Wekelijks brengen Kees Baars en Edu van Hasselt in samenwerking met NH Radio en Q-Factory het populaire en legendarische live programma Countdown Café op de radio. Iedere dinsdag vormt een gratis concert de basis van het programma wat elke zondagavond wordt uitgezonden op NH Radio. Deze keer zijn de gasten Voodoo Chambers van drummer Koen Herfst en Ghalia Volt met haar Mississippi band. Laatst genoemde tourt momenteel door Europese landen zoals Zwitserland, Oostenrijk, Polen, Tjechië, België, Slowakije, Luxemburg en Duitsland waar ze maar liefst dertig (!) optredens geeft. Helaas werd Ghalia Volt nergens in Nederland ‘opgepikt’ door een programmeur en dus besluiten de reporters van uw on-line muziekmagazine The Blues Alone? de radio-opname bij te wonen.
Het eerste uur van de radio-uitzending is echter gereserveerd voor Voodoo Chambers.
Voodoo Chambers is een trio waarbij de drumms, bass en hypnotiserende atmosferen hoogtij vieren. Het trio bestaat uit Valerio Recenti (My Propane, Countermove), Koen Herfst (Armin van Buuren, i-Chaos) en Timothy Dunn (The Great Communicators). Het is muziek vol donkere en zweterige melodieën voor rockliefhebbers, triphop (een mix van dance en poprock) en het geluid van drumms rond een vuur of de schemerige lichten van een boudoir. De mannen spelen met beats, basslijnen en muzikale invloeden van rock tot electro dance music en mediterrane muziek.
Het optreden wordt vooraf gegaan door een introductie van de ‘Waldorf & Stadler’ van het Countdown Café, de heren Baars en van Hasselt waarna het korte interview met Voodoo Chambers aan de knoppentafel van de radio-mannen gestalte krijgt.
Voodoo Chambers had vóór deze kennismaking bij uw reporter een geheel andere betekenis maar inmiddels weet ik dat het een Nederlands/Italiaanse band is die bij de jonge generatie aanslaat.
Drummer Koen Herfst is bij ondergetekende wél vaag bekend want de dertiger werd al meermaals tot beste hardrock/metaldrummer uitgeroepen, helaas reikt mijn kennis niet verder dan dit feitje.
Het geluid wat Voodoo Chambers vanavond in de kleine zaal produceert is overdonderend vooral de drumms van Koen Herfst hakt erin! Er ligt klaarblijkelijk een digitaal snufje onder de drumm waardoor deze zeer weids en versterkt aanhoort.
Voodoo Chambers viert o.a. de release van hun debuutsingle ‘Witches’ die over twee dagen uitkomt maar ook horen we ‘Devil In My Blood’ en ‘Voodoo Chambers’. De muziek van Voodoo Chambers ligt té ver van mijn smaak vandaan om er een eerlijk en gedegen oordeel over te vellen maar de dames naast mij staan te genieten van de repeterende, bezwerende zang van Valerio Recenti, of zijn het zijn looks die de dames naar hogere sferen brengt?
Wat uw reporter dan wél weer op waarde weten te waarderen is dat bassist Timothy Dunn een hele fijne (plectrum) aanslag heeft op de vijf dikke snaren van zijn bass. Voodoo Chambers voor wie de rock niet schuwt!
Ghalia Volt wordt op de site van Countdown Café/Q-Factory aangekondigd als een van nature geboren rockster in een leer jasje en een slechte grijns.
In 2014 besluit de Belgische Ghalia Vauthier de Brusselse Marollen te verruilen voor het French Quarter van New Orleans. Ghalia Volt brak een paar jaar geleden (2017) door met haar album Let The Demons Out, een cd vol nummers met New Orleans-invloeden.
Afgelopen jaar neemt de veelgeprezen Brusselse singer/songwriter het plan op om dieper de ‘Southern States’ in te duiken en haar nieuwe album op te gaan nemen in het Hill Country van Mississippi, om preciezer te zijn in de Zebra Ranch Studio van wijlen Jim Dickinson tegenwoordig geleid wrodt door zonen Cody en Luther in Coldwater. Daar zet ze haar zelf gepende songs met de crème de la crème van gewaardeerde, vooral lokale muzikanten op muziek.
Dit album werd afgelopen jaar onder het RUF label met de toepasselijke titel Mississippi Blend uitgebracht. Het album werd alom met zeer goede recensies beloond, een van de commentaren in de media die ik las bleef me bij “een album dat net zo vurig en stralend is als Delta Moonshine”.
Ook Ghalia heeft vooraf haar optredens eerst even een kort interview met Kees Baars. Daar vertelt ze hem dat haar invloeden Big Mabel, Laverne Brown en Skip James zijn.
Net als op Hookrock 2018 zal Ghalia ook hier in Amsterdam met gemak de bluesadepten weten mee te nemen op haar voodoo-achtige vibe, de bezoekers in de kleine zaal van de Q in Amsterdam zullen snel doorhebben dat de jonge vrouw gepassioneerd en goed (slide) gitaar speelt. Voor de liefhebbers kan ik melden dat Ghalia zich vanavond in de Q-Factory naast een Gibson Les Paul ook nog bedient van een Harmony Silvertone.
De optredens met Johnny Mastro & The Mama’s Boys maar ook haar samenwerking met Watermelon Slim werpt vruchten af én maakt van haar een nóg betere en zelfverzekerde muzikante. Zeker als u bedenkt dat Ghalia al met haar band in Buddy Guy’s Legends mocht optreden.
Haar stemgeluid is lekker hees en met een randje, een soort stem waar ik fan van ben. Met ‘Gypsy Lady’ gaat Ghalia er vol in met een slide op de crème Gibson Les Paul waarnaast Lightnin’ Malcolm een majestueuze solo neerlegt. Een daverende kennismaking met het Q-Factory complex meld ik u!
De opvolger is natuurlijk ook van haar nieuwste album Mississippi Blend; ‘Meet You Down The Road’ is een nummer wat zich uitermate leent om deze zeer uitgebreide maar uitputtende tour te beschrijven. De ongepolijste blues van de Burnside-clan ontmoet de lieftalligheid van deze mooie Belgische. Het nummer is bezwerend maar zeer goed uitgebalanceerd mede door de solo’s van North Mississippi Allstars-bandlid Lightnin’ Malcolm.
De strakke drumm beat van drummer Lee Williams (Heavy Suga and the Sweet Tones) samen met de bass-vibe van Dean Zucchero (Johnny Mastro & The Mama’s Boys) zijn ook een waar genot om te beluisteren.
Natuurlijk wil Ghalia Volt hier in de beperkte tijd zoveel van haar oeuvre laten horen en dus is ‘Squeeze’ ook in deze set ingepast. Het nummer bereikte de top 3 van the Bill Board en is een erotisch liefdeslied vermomd in een schattig, speels verhaal. Lightnin’ Malcolm zit er zo lekker in dat hij tijdens zijn spel jammer genoeg een snaar moet breken.
Toch weet hij de performance tot een goed einde te brengen. De shuffle doet het lekker in de Q, er wordt zelfs gedanst!
Een maatschappijkritische song is het nummer ‘Why Don’t You Sell Your Children’ over hoe onze samenleving tegenwoordig alleen om geld draait en de daarbij behorende maakbaarheid van onze hedendaagse levens.
Het is een heerlijke boogie, ik geniet van haar lieftallige maar toch rauwe stem en steeds die weer tempowisselingen. De ritme-sectie van Lee en Dean staan ook in deze uitvoering weer als een huis!
Ghalia wil meer maar de radio-klok is onverbiddelijk en haar speeltijd is veel te snel voorbij. Tóch heeft Ghalia en haar band hier in Amsterdam een mooi visitekaartje weten af te geven. Dat heeft ze klaarblijkelijk ook in de 25 voorafgaande concerten gedaan want haar resten slechts een handvol exemplaren van Mississippi Blend waarop samenwerkingen te horen zijn met coryfeeën als Cedric Burnside, Cody Dickinson en Watermelon Slim. De vraag is na deze set groter dan het aanbod, zelfs de show-cd met de prijs wordt ook verkocht.
Een succesvolle avond voor Ghalia Volt en haar begeleiders, een succesvolle uitzending voor Kees en Edu van Countdown Café en een succesvolle avond voor de Q-Factory die als enige in Nederland Ghalia wist te strikken voor een optreden al was het voor NH-radio!
Graag wijs ik de heren en dames programmeurs van Nederland en België erop dat Ghalia in de zomermaanden weer terug om door Europa te touren dus mis deze dame niet opnieuw! Een van de reeds bevestigde optredens is tijdens Goezot in ‘t Hofke, Oud-Turnhout op 06 Juni a.s.