De Boogie Beasts presenteerden hun nieuwe album Deep op zaterdag 02 Februari 2019 jl. in De Kroepoekfabriek, Vlaardingen. Het voorprogramma werd verzorgd door Bourbon Avenue. Tekst door Nicolette Johns met foto’s van José Gallois. Klik hier om het gehele foto-album te bekijken.
Het kan gek lopen in de muziekscene……Vorig jaar juli mocht Bourbon Avenue al op het North Sea Jazz Festival optreden en nu staan ze in het voorprogramma van de Belgische Boogie Beasts. Bourbon Avenue is de band rond de jonge en zeer talentvolle Rotterdamse drummer/songwriter en vocalist Marlon Pichel die overigens ook gitaarspeelt. Nadat Marlon zijn songs op papier had staan sloeg hij de handen ineen met bassist Brian Kruit en toetsenist Jeroen Dikkers waarmee hij in 2013/2014 de studio indook met als gevolg ‘Let’s Go With The Seasons’.
Deze samenwerking van dit trio muzikanten bleek al heel snel een eigen geluid voort te brengen, waarna de behoefte ontstond aan een volledige band. Bourbon Avenue trok gitarist Jelle Roozenburg aan die inmiddels is vervangen door Bas Vosselman. Bourbon Avenue heeft van meet af aan van zich laten horen en mede door een aantal succesvolle live-optredens zoals bij Giovanca, de band maakte deel uit van de line-up van Oerol, Jazzfestival Delft, de Popronde én de band was ook al live op diverse nationale radio stations te horen.
Frontman Marlon Pichel won met zijn band ook al de SENA Grote Prijs Van Rotterdam 2018 in de categorie Bands. Het tot 3FM KXradio Talent uitgeroepen Bourbon Avenue vormt zowel live als op de plaat een mix van soul, Motown, funk, jazz en pop. Live wordt de band vanavond aangevuld met twee extra blazers waardoor die fantastische Motown-sound nog meer benadrukt kan gaan worden. Vorig jaar kwam de EP ‘ The Boston Recordings’ uit, waarvoor de band die hele grote plas over reisde om in Boston-US – dichtbij de bron van hun favoriete muziek – het creatieve proces te starten.
Hoog tijd voor TBA? zich door deze heren te laten verrassen.
De eerste klanken klinken als bekend doordat Marlon Pichel een hele warme en zeer goede zangstem heeft, het blijft bijzonder om een goed zingende drummer te vinden. Er zijn er maar weinig op te noemen waarvan de meest voor de handliggenden toch Levon Helm en Don Henley zijn. De band die we vandaag op het podium zien bestaat voor deze gelegenheid uit zes man maar als u in de toekomst geluk heeft kunnen zich bij deze heren ook nog eens 2 zangeressen voegen.
Frontman/zanger/drummer Marlon Pichel zien we vandaag omringd door bassist Brian Kruit, Bas Vosselman op gitaar.De toetsen worden bespeeld door Jeroen Dikkers, de saxofonist heet Paul van de Calseijde en de trompettist stapt door deze wereld als Bart van der List.
De opener ‘Fighting With My Thoughts’ is een héle prettige kennismaking kan ik de lezer melden, heerlijke bassloopjes van Brian Kruit maar ook de gitarist Bas Vosselman maakt grote indruk.
Het tweede nummer is behoorlijk up-tempo met een funky ondertoon waarbij ik geniet van het opzwepende orgelgeluid van Jeroen Dikkers. ‘Blue Smoking’ is net als de opener van de EP The Boston Recordings, hier gaan de blazers Paul en Bart helemaal los. Ja, dit is lekkere dansbare muzikale kost! Het geluid van de band lijkt te zijn gestoeld op het melodieuze geluid van Sam Cooke maar ik moet ook gelijk denken aan Marc Broussard, Luther Vandross, Teddy Pendergrass en bij Marlon’s rauwere insteek van songs soms aan het geluid van Brown, Pickett of Redding.
Marlon’s stem in ‘Love Of My Life’ doet me zwijmelen, ik denk aan al die avonden dat ik Teddy Pendergrass (Turn Off The Lights) op repeat had staan. De tekst handelt over 1993, Pichel’s geboortejaar, een nummer waar de zes muzikanten een geluid van een heel orkest produceren. Werkelijk fantastisch wat deze frontman heeft geschreven maar ook zeker vocaal verdient hij een lintje, de gast is nog maar 25 jaar!
Of we klaar voor rock ‘n roll zijn vraagt Marlon Pichel, tuurlijk zijn we dat. ‘Our Home’ is het nummer waar alweer deze bovenstebeste band een uitzonderlijk geluid weet te generen, het nummer doet me denken aan de Wild Romance.
Marlon’s stem is nergens overstrekt, met gemak houdt hij stand in de ‘wall of sound’ van toetsenist Dikkers, horn-sectie van de Calseijde/van der List, gitarist Vosselman en natuurlijk back-bone Kruit. Wàt loopt er toch veel talent in ons kikkerlandje rond, dat talent ontdek je zomaar als je erop uittrekt in muziekland. Al dit jonge talent moet gekoesterd worden door niet altijd naar het buitenland te grijpen maar ook door het nationaal muzikaal product een podium te willen bieden zoals De Kroepoekfabriek vanavond hier bewijst.
Bourbon Avenue gaat eruit met ‘Big Spender’ en ‘Nightlife’ van het album Livin’ & Lovin’ uit 2015. De songs zijn zo goed; bassloopjes, gitaarsolo’s, koperwerk, het toetsenwerk maar vooral heeft Bourbon Avenue een frontman met de X-factor!
Bedankt Kroepoekfabriek, bedankt Bourbon Avenue voor alweer een mooie muzikale ontdekking van ‘bij ons’ zoals de Belgen zeggen!
Na een kleine twintig minuten is het tijd voor de Belgische Boogie Beasts hun nieuwe album Deep aan het Nederlandse publiek te presenteren. Voor wie de Belgische Boogie Beasts nog niet kent stel ik de band even aan u voor.
Gitarist/zanger Jan Jasper en drummer Gert Servaes zijn Vlamingen terwijl de twee andere leden van de Boogie Beasts Walen zijn. Gitarist/vocalist Mathias Dalle a.k.a. The Goon Mat uit de band van Stinky Lou & The Goon Mat en ‘Lord’ Fabian Bennardo op blues-harp is ook afkomstig uit voorgenoemde band. De band brengt een mix van garage-, Southern-rock en blues. Invloeden zijn zonder meer R.L. Burnside, John Lee Hooker, North Mississippi Allstars en The Black Keys. Trance-achtige Boogie-blues dus!
De Boogie Beasts zijn de diverse medewerkers van TBA? al meerdere malen tegengekomen op gerenommeerde Belgische festivals zoals bijvoorbeeld Blues Peer en Swing Wespelaar, vijf jaar geleden stonden ze op Moulin Blues en twee jaar geleden waren ze uitgenodigd om op het Amstelveen City Blues festival op te treden. Nu de band is te boeken via Sedate Bookings zal ook de rest van Nederland met de Boogie Beasts kunnen kennismaken.
Om de zaal meteen bij de lurven te grijpen wordt geopend met ‘Shake ‘Em’ van het 2016 album Come And Get Me en ‘Poor Black Mattie’, de krachtige sound overvalt de ontdekkers van deze band. Een aantal dames hebben het al snel door, hier gaat gedanst worden en dus banen zij zich een weg dichter naar het podium.
Vanavond zal bestaan uit een afwisseling van de gevestigde beestachtige goede songs van de eerdere albums en natuurlijk een selectie songs van het nieuwe album. Hét Boogie trancegeluid horen we in de openingstrack van de nieuwe cd ‘Inside’, weer is daar dat bijzondere stemgeluid van Jan Jaspers, het vuige blues-harpspel van Lord Bennardo en die trance gitaar van Mat Dalle. ‘Dig’ is een duistere song met voor de kennismakers een moeilijk te volgen ritme, althans in het begin want ik zie toch steeds meer de heupen wiegen.
Gert Servaes is de klassebak op drumms in ‘Soul Keeps Cryin’ waar Fabian nog maar eens bewijst dat ook hij bluesbloed door de aderen heeft vloeien! ‘Mad’ waarin Jan Jaspers zingt dat hij geen (Bob) Dylan en geen (Neil)Young is maar dat hij wel graag wil dat we naar zijn songs luisteren. ‘Mad’ komt net als ‘Long Gone’ van Deep en zijn werkelijke stomende nummers, vooral de laatste is met de distortion bijzonder fraai!
Het altijd aanwezige Boogie Beasts logo zorgt voor het psychedelisch lichtspel, de mannen zorgen voor het ‘verslavende’ muzikale trance-ritme op de Guttlin en de Harmony maar altijd weer die bezwerende blues-harp van Fabian. Al na een aantal nummers van het nieuwe album gehoord te hebben tast ik in de buidel om het album na afloop aan te schaffen, Deep gaat zéker mee naar huis!
Bezwerende beats van Gert Servaes, hypnotiserende blues-harp van Lord Bennardo, slide, reverb en meer van dat moois horen we in ‘I Don’t Know Why’ gezongen door Mathias Dalle. ‘Emotion’ is weer het nummer waar Jan Jaspers de vocalen voor zijn rekening neemt, een vuige up-tempo song waarbij het spreekwoordelijk dak eraf mag!
Het Vlaardingse publiek wordt gevraagd om te participeren bij ‘The Game’ maar dan na al het nieuwe werk te mogen proeven krijg ik de kers op de taart als ik verrast wordt door het Frans/Engelstalige nummer ‘Gonna Be Your Man’ dat door Mat Dalle wordt gezongen.
Het nummer laat me aan een ballad van Arno denken maar ook lijkt het nummer geïnspireerd door de Franse legende Serge Gainsbourg. Mathias die de tekst “ta peau contre ma peau” zo neerlegt dat je de film-noir erbij kan denken. Drummer Gert Servaes verdient een medaille voor het strakke ritme, Fabian een standbeeld voor de effecten met de blues-harp en Jan? Naar Jan mag een plein vernoemd worden voor zijn altijd weer fabuleuze strelen van de snaren. ‘Gonna Be Your Man’, een winnaar, werkelijk een bijzonder goed nummer! Superlatieven schieten hier te kort om de sfeer die het nummer ademt te beschrijven, wat ik wél kan zeggen is dat dit nummer met recht op het album staat.
Alsof we uit een roes ontwaken bij ‘Blast’ alweer van Come On And Get Me uit 2016 en ‘Trouble’ van het nieuwe album. Weer zo’n nummer waarmee Boogie Beasts op festivals hoge ogen zullen gaan gooien.
Voor de bezoekers die voor het eerst kennismaakten met de Boogie Beasts spelen deze Belgische beesten vanavond als afsluiter de cover van ‘Helter Skelter’ van de Beatles, laten we hopen dat de tekst “When I get to the bottom, I go back to the top of the slide, where I stop and I turn and I go for a ride, till I get to the bottom and I see you again” nog velen malen werkelijkheid mogen worden voor de Boogie Beasts maar zéker voor het publiek!
Boogie Beasts hebben V-town vanavond getranformeerd in Voodoo-town, we werden gehypnotiseerd en bezweerd in de R.L. Burnide style!
Setlist:
- Shake ‘Em
- Poor Black Mattie
- Inside
- Dig
- Soul Keeps Cryin’
- On My Own Again
- No Good
- Mad
- Long Gone
- I Don’t Know Why
- Emotion
- Night Time Hero
- The Game
- Gonna Be Your Man
- Blast
- Trouble
- Honey White
- In Front Of You
De fotograaf en reporter van The Blues Alone? bedanken De Kroepoekfabriek voor haar gastvrijheid en zullen haar mooie programmering nauwlettend in de gaten houden.