Etta aan de Maas werd op 26 maart 2016 gehouden in het Pakhuis op het Westelijk Handelsterrein, Rotterdam. Tekst door Nicolette Johns met foto’s (klik hier voor het album ) van José Gallois.
Esther Menke van muziekagentschap Bluesther en Frank Hoofdman hebben na de eerdere samenwerking, Brews-n-Blues in de Eusebiuskerk van Arnhem 20 november j.l., besloten om meer samen te werken. Deze keer hebben zij gekozen om de uitdaging aan te gaan The Etta James Experience op de planken te brengen in het Rotterdamse….
The Etta James Experience is een collectief van ervaren muzikanten uit de regio Arnhem die een tweetal jaren geleden op het idee kwamen de muziek te vieren van de ‘Queen of Blues’ Etta James; liefkozend ook wel ‘Miss Peaches’ genoemd.
Etta James (* 1938 – † 2012) is in de platenkast van de verslaggevers van uw on-line muziekmagazine The Blues Alone? zeer goed vertegenwoordigd met een vijftiental albums; onze interesse was dus snel gewekt dit evenement bij te wonen. Anderen kennen Etta James misschien alleen als de zangeres van de Coca-Cola reclame waarin zij Muddy Waters’ lied ‘I Just Want To Make Love To You’ vertolkt.
We zijn al vroeg in het tegenwoordig trendy uitgaansgebied het Scheepvaartkwartier zodat we makkelijk een gratis parkeerplekje kunnen vinden op de nabij gelegen Parklaan of de Westzeedijk. Als we arriveren bij het WHT, zoals het in het Rotturdoam bekend staat, moeten we nog even naar de ingang zoeken maar twee dames in leisure kledij staan buiten een sigaretje te roken. Het blijken de dames van de band te zijn, niets doet ons vermoeden dat zij later die avond het spreekwoordelijke dak van het Pakhuis zullen zingen……
Bij binnenkomst in het Pakhuis worden de bezoekers verwelkomd met de muziek van DJ Franko Diago (Frank Hoofdman) die altijd weer garant staat om bijzondere opnames voor het voetlicht te halen zoals bijvoorbeeld Charlie Musselwhite die te horen is samen met het Cubaanse Buena Vista Social Club in de track ‘Chan Chan’ maar ook blues, jazz en soul brengt ons in de stemming voor wat er komen gaat.
De set start met wat tegenwoordig een trend is bij nieuwerwetse bands; de originele opnamens van radio en/of live opnamens van de muzikant in kwestie. Net als tijdens het bijwonen van het optreden van de Reservoir Dogs Band maakt ook deze introductie van het concert van The Etta James Experience op mij weer een verfrissende indruk.
Frontlady van The Etta James Experience die vanavond op deze geweldige locatie op het Westelijk Handelsterrein in het Scheepvaartkwartier van Rotterdam, het Pakhuis, ons terug zal voeren naar de fifties, sixties en seventies van de vorige eeuw met vertolkingen van de Etta’s oeuvre is Floor Kraayvanger. De blueskenner zal haar misschien kennen van haar band Superfloor, wij van TBA? hebben echter nog nooit het genoegen gehad.
The Etta James Experience is vanavond met 10 muzikanten afgereisd naar Rotterdam, vele van hen zijn muzikaal geschoold anderen staan al bijna vijfentwintig jaar met hun eigen band op de diverse podia zoals gitarist Mike Donkers. Mike Donkers, in het dagelijkse leven leraar Engels en Nederlands is ondermeer bekend van Mike & The Mellotones een band die in 1993 het levenslicht zag en een mix van Texas blues en rock spelen.
Bassist Patric Roes trekt ook door Nederland met The Very Very Nervous, Rockabilly, maar ook met het Braziliaans/Nederlandse collectief The Starclubbers waarin hij Beatles materiaal op de planken brengt.
De twee achtergrondzangeressen, Lisz Sieberhaar en PennyLeen Krebbers kunnen ook al terugkijken op een bijzondere carrière. PennyLeen studeerde saxofoon aan het conservatorium; Hans Dulfer zag haar talent en bood haar regelmatig een podium. Ook trad zij op bij Rosa King en Kaz Lux; later vervolgde zij met een studie vocaliste. Vanavond mag het publiek met deze opgedane kennis kennismaken.
De set opent met het up-tempo nummer ‘Dance With Me Henry’; we merken al snel dat er veel gedanst zal worden want het bigband gehalte van deze uit tien man bestaande The Etta James Experience laat merken dat ze het groots aan gaan pakken vanavond. Al snel ben ik ervan overtuigd dat deze band een strakke set zal gaan laten zien en horen mede door de solo’s van toetsenist Sjoerd Smeenk, drummer Bert de Jonge, gitarist Mike Donkers en de solo van saxofonist Miklós Fürst.
The Etta James Experience is zeer enthousiast en gemotiveerd. De opeenvolging van Etta’s hits doet de verslaggevers van uw on-line muziekmagazine én het publiek maar weer eens beseffen hoe groot de invloed van deze ‘Queen of Blues’ Etta James was én is op vele muzikanten. Persoonlijk vind ik het opvallend om zo vroeg in de set al vast te kunnen stellen dat gitarist Mike Donkers, die keer op keer een sterke intro of solo verzorgt zoals hier in ‘Market Place’, zich ontpopt tot een gitarist die zichtbaar geniet van zijn rol binnen het collectief. Eerder hebben de verslaggevers van TBA? hem aan het werk mogen zien op het derde C-Bluesfestival in het Cultuurhuis van Heerlen in 2013 maar daar leek het of hij veel meer gespannen was.
Vele songs kan ik woordelijk meezingen maar als ik de eerste noten van ‘At Last’ hoor ben ik extra kritisch. Een cover van deze ballad kan een uitglijder betekenen voor een vocaliste maar niets is minder waar! Floor Kraayvanger kwijt zich met verve van haar taak deze ballad met gevoel over te brengen; Floor 4 Ever! Lisz Siebenhaar en PennyLeen Krebbers tonen zich als snel onmisbaar als aanvulling op de frontlady van de band.
Maar ook de hornsection, Rob Key op trompet, Hans de Kleijn bugel/trompet maar ook arrangeur, invaller op de saxofoon Miklós Fürst zijn van groot belang om deze soulvolle sound die The Etta James Experience hier op het Rotterdamse podium neerzet te waarborgen. Zoals de trouwe lezer van TBA? inmiddels weet houd ik van een Hammond, liefst B3, maar dat past hier niet op het toch wel ietwat krappe podium voor deze 10 man tellende band als deze, maar toetsenist Sjoerd Smeenk doet met zijn ondersteuning, solo’s en intro’s snel mijn hunkering naar de B3 verdwijnen. Zoals Sjoerd Smeenk de toetsen liefkoost voor het intro van ‘I’ve Been Loving You Too Long’ is voor mij het likeurtje bij de koffie.
Ondertussen kan ik me slechts verbazen hoe goed het geluid hier in het Pakhuis is; de organisatoren hebben een winnaar als geluidsman binnen gehaald. Ook vind ik bewonderenswaardig dat frontlady Floor Kraayvanger zich niets lijkt aan te trekken van de warmte. Ze lijkt zich ogenschijnlijk niet bewust van het feit dat haar make-up verfomfaait onder de hitte van de lampen, chapeau dame! Heerlijk entertainment zien we als de hornsectie als échte Chicagoans een dansje weggeven. ‘In The Basement’ is het laatste nummer voor de pauze.
De pauze blijkt niet alleen benut te zijn om de keeltjes te smeren maar ook voor een ‘changement des vêtements’; de dames zijn allen gestoken in een andere outfit, PennyLeen heeft tijdens de pauze besloten om de felrode haartjes omhoog te steken en de heren hebben de jasjes in de kleedkamer gelaten. Ze hebben zich allemaal in een fris overhemd, overhemdenfabrikant Chenaski kan ook hier weer blij zijn met de gratis reclame, gehesen. De enige die na de pauze gekozen heeft voor een nog mooier jasje dan ervoor, is bassist Patric Roes. Hij, de man die in eerste set niet alleen de up-right bass maar ook de 4 snarige Fender bass bespeelde gaat blijkbaar onaangedaan door de hitte op het podium vrolijk verder met zijn groove en zijn sublieme samenwerking met drummer Bert de Jonge.
The Etta James Experience neemt ons ook na de pauze mee op reis door de blues, jazz, soul en funk van Etta James. Dàn is de tijd voor ‘I’d Rather Go Blind’ aangebroken; een ballad waarin Floor nogmaals laat horen hoe groot haar bereik, hoe warm haar timbre maar ook hoe hoog haar niveau is door niet het origineel te imiteren maar haar eigen invulling van dit nummer te laten horen; van uitzonderlijk klasse! Na de explosie van emotie in laatst genoemd nummer en ‘Losers, Weepers’ kan ik alleen maar “beheersing stem uitzonderlijk” in op mijn notitieblokje noteren. Floor’s business is blues and her business is good!
Bij ‘How Strong Is A Woman’ komen de dames uit het achtergrondkoor gelukkig uit hun hoekje naar de rand van het podium. Dit nummer blijkt het laatste nummer van de laatste set van deze avond. Het publiek beloont organisatoren Esther Menke en Frank Hoofdman én The Etta James Experience met een ovationeel applaus. Een applaus dat leidt naar twee toegiften; ‘Mama Told Me’ en ‘I Just Want To Make Love To You’ in een rockier versie dan in de eerste set.
Àls ik dan één kritische nootje mag kraken betreffende dit onvergetelijke optreden van The Etta James Experience is het nu juist omtrent deze keuze. Waarom niet gekozen voor ‘Your Good Thing Is About To End’ of ‘Sugar On The Floor’ of een van die vele, vele andere meer up-tempo nummers die Etta James in haar oeuvre opnam?
Ondanks deze kritiek stel ik vast dat The Etta James Experience het stadium van tribute band voorbij is! Deze mening blijkt niet alleen het publiek vanavond met mij te delen maar ook een aantal boekers van festivals blijken deze mening toegedaan. The Etta James Experience staan n.l. ook op het podium van het Breda Jazz Festival 5 mei a.s. maar ook op Hondarribia Blues Festival aanstaande zomer (15 + 16 Juli) in Spaans Baskenland én op het Maarland podium van Brielle Blues 31 Juli a.s.!
Goed nieuws voor de muziekliefhebber is dat Frank Hoofdman en Esther Menke overeengekomen zijn om dit soort evenementen ieder kwartaal te gaan organiseren; de bezoekers en de verslaggevers die de live muziek een warm hart toedragen hebben dus een garantie voor vier keer per jaar een fantastische avond vol kwaliteitsmuziek. Hulde!
De verslaggevers van TBA? bedanken de organisatoren Esther Menke en Frank Hoofdman voor hun gastvrijheid alsmede het vriendelijke en behulpzame personeel van het Pakhuis.
Als je na het lezen van dit verslag nieuwsgierig bent geworden en niet langer kan wachten om ook zo’n wervelende show mee te maken check dan hier het speelschema van The Etta James Experience.
Wij vonden het ook te gek daar in ‘t Pakhuis in Rotterdam! Leuke mensen, geweldige sfeer. Bedankt voor deze leuke recensie en voor de mooie foto’s! Kwam het (beetje) licht wat we mee hadden genomen toch nog van pas! Hopelijk tot een volgende keer!
Harry en Mick de Kort; Licht (en normaal gesproken ook beeld) technici bij ” The Etta James Experience” .
Heerlijk geschreven stuk over een geweldige muzikale avond. met prachtige foto’s.
Dank je wel Nicolette en Jose.
We blijven ons best doen Maarten, bedankt voor je reactie daar doen José en ik het voor!