Ondanks dat Lucinda Williams na haar huwelijk met manager Tom Overby een zalig leven lijdt en zich ‘gezegend’ voelt blijft ze geheel volgens de alternatieve country traditie de donkere kanten van het leven bezingen. In twaalf melodieuze liedjes met persoonlijke teksten overtuigt ze de luisteraar van haar singer-songwriters capaciteiten en haar oprechtheid. In het openingsnummer ‘Buttercup’ op haar laatste album ‘Blessed’ (Label: Lost Highway) wend zij zich rigoureus af van een verslaafd ex-vriendje die bij haar terug wilde komen: “You roughed me up and made me cry, now you wanna borrow money,” ze schampert: “Good luck finding your buttercup.” Want de onlangs 58 jaar geworden Lucinda is geen boterbloempje meer en zingt nu over andere dingen dan over onbeantwoorde liefde. ‘Buttercup’ is een gruizige countryrocksong waarin haar bekende onverschillige manier van zingen helemaal tot zijn recht komt. De song is, net als alle andere nummers op de deluxe edition – bonus cd, ook terug te vinden als ingetogen akoestisch nummer. ‘The Kitchen Tapes’ is een verzameling van de originele demo’s voor het album opgenomen aan Williams keukentafel. Die kale composities stonden toen al als een ceder huis in Texas. Een kwaliteit die alleen is weggelegd voor topcomponisten en vertolkers van dit alt-country genre. Ook toen Lucinda jong was wilde ze al de dingen doen waar bijvoorbeeld Bob Dylan – die een grote invloed op haar heeft gehad – goed in was. Niet per se protestsongs, maar gewoon liedjes over andere mensen. Williams die al vanaf haar 12e jaar gitaar speelt en nu bijna 40 jaar optreed met een mengeling van folk, rock en country songs maakte in die periode slechts tien studio albums. Waarvan ‘Car Wheels On A Gravel Road’ een mooi mainstream countryalbum uit 1998 als haar beste beschouwd mag worden. Tot voor kort dan, want ‘Blessed’ is ook een prachtige cd geworden met volwassen teksten en dito sound, misschien wel haar beste album ooit. Dit mede dankzij de productie van Don Was (Was Not Was, Rolling Stones, Bob Dylan en Bonnie Raitt) en gastbijdragen van Elvis Costello (gitaar/zang) en Matthew Sweet (achtergrondzang). Costello die als vocalist in de prachtige slowdancing ballad ‘Kiss Like Your Kiss’ een riedeltje mag meezingen en in een handvol nummers gitaar speelt. En hoe! Op ‘Convince Me’ is zijn bijdrage nog bescheiden maar in ‘Seeing Black’ een song over de tragische zelfmoord van songwriter Vic Chestnutt, klinkt het gitaarspel soms als een wirwar van prairieprikkeldraad en doet warempel aan Neil Young denken; rauw en agressief. Hiermee in contrast staat een song als ‘Born To Be Loved,’ een ode aan de verlossing vermomd als een blues klaagzang: je bent niet geboren om te lijden, je bent geboren om bemind te worden. Williams onderzoekt ook haar gevoelens over oorlogen in de titeltrack ‘Blessed’ en in ‘Soldier’s Song’. Het is een thema dat haar volgens eigen zeggen de laatste tijd veel tot nadenken zet. “We zijn een natie in oorlog zolang ik het me kan heugen. Er is een groot verschil tussen Vietnam in de jaren ‘60 en wat er nu allemaal gebeurt. Ik heb nu een meer volwassen kijk op oorlogssoldaten gekregen”. De zorgen bij Williams zijn ook toegenomen dat horen we vooral op ‘Awakening’. Op Patty Smith-achtige wijze draagt ze haar tekst voor als waren het de Bijbelse geschriften. Verdriet en rouw (’Copenhagen’) maar ook vreugde en liefde (’Sweet Love’) worden bezongen op dit album. Dat zowel doorleefd klinkt door haar rauwe country stem en de confronterende teksten maar ook een fris geluid laat horen door de prachtige instrumentatie en sobere productie. De follow-up van haar album ‘Little Honey’ uit 2008 brengt haar veelgeprezen songschrijvers vaardigheden meer dan ooit aan het licht en op een ongeëvenaard niveau van de grimmige alt-country. Een genre waaraan zij zelf heeft bijgedragen om dit verder te ontwikkelen en dit zal ze blijven doen. “Ik had een heleboel liedjes waaraan ik lange tijd geleden was begonnen, maar ze waren toen nog niet klaar om te worden afgewerkt. Want het is constant ‘werk in uitvoering’ voor mij.” zegt Williams. Als dit slechts het begin is van haar ‘gezegende’ periode zijn we razend benieuwd naar de rest.
Track-listing:
01 Buttercup (3:50)
02 I Don’t Know How You’re Livin’ (4:59)
03 Copenhagen (4:30)
04 Born To Be Loved (4:37)
05 Seeing Black (5:14)
06 Soldier’s Song (6:09)
07 Blessed (5:48)
08 Sweet Love (3:33)
09 Ugly Truth (4:22)
10 Convince Me (5:45)
11 Awakening (6:25)
12 Kiss Like Your Kiss (3:51)