Byrchwood laat muzikale passie vloeien @ De Muziekzolder

Donderdag 03 April 2025 jl. speelde Byrchwood op De Muziekzolder van Maasdijk. Tekst en foto’s door oud-vrijwilliger Johan Sonneveld gemaakt voor zijn Lets Get Live Blog en gedeeld met TBA? (waarvoor weer mijn grote dank).

In een sfeervolle, besloten setting gevuld met louter bluesfanaten, liet de Leeuwarder bluesrockformatie Byrchwood op de Muziekzolder te Maasdijk horen waarom de erfenis van de jaren ’60 en ’70 nog springlevend is. De avond was een feest van snerpende gitaren, grommende bassen en oprechte muzikale passie, waarbij de band de zaal meesleurde in een tijd waarin blues en rock samensmolten tot iets rauws en echts.

Vanaf de eerste klanken werd duidelijk dat Byrchwood het publiek niet van plan was te sparen. Met een gitaarriff die zo uit de platenkast van Cream of Rory Gallagher had kunnen komen, trapte de band af in een stevig tempo.

Zanger/gitarist Tim Birkenholtz wist zijn Gibson met precisie en gevoel te bespelen; zijn snijdende licks en vuige akkoorden schoten door de ruimte. Uitgesponnen solo’s en diepe grooves!

Wat volgde, was een set vol afwisseling: van broeierige slow blues met slepende, expressieve solo’s tot uptempo boogie waarin de ritmesectie hun strakke samenspel liet horen. Peter ten Wolde op drums hield het geheel met een moeiteloze swing bij elkaar, terwijl bassist Abe Alberts diepe, rollende grooves toevoegde die de muziek extra gewicht gaven.

Op het hoogtepunt van de avond raakte Byrchwood in een pure jam-modus, waarin de gitaarsolo’s als golven over de zaal rolden – soms zacht en melancholisch, dan weer met brute kracht. Zowel nieuwe eigen nummers als covers van onder andere Rory Gallagher, Peter Green en Deep Purple kwamen voorbij. Het was precies díe dynamiek die de essentie van bluesrock zo goed vangt: de spanning tussen ingetogen emotie en ongetemde energie.

Na een paar stevige bisnummers, waarin Byrchwood alles uit de kast haalde, bleef het publiek hongerig naar meer. De band bewees niet alleen dat de bluesrock van de jaren ’60 en ’70 nog altijd springlevend is, maar ook dat Leeuwarden een band rijk is die dit genre met overtuiging en vakmanschap neerzet.

Voor de aanwezige liefhebbers was het een avond om in te lijsten – een herinnering aan hoe muziek je even helemaal mee kan slepen naar een andere tijd en plek, waar de blues nooit ophoudt met leven. Tim Birkenholtz maakte terloops bekend dat in 2026 het debuutalbum van Byrchwood verschijnt. Een veelbelovende volgende stap voor een band die zijn klassiekers kent, maar met beide benen in het nu staat.

Geef hier uw commentaar

%d bloggers like this: