Cedric Burnside speelde dinsdag 05 November jl. in Rotown aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam. Tekst Nicolette Johns met foto’s van José Gallois. Klik HIER om het gehele album te kunnen bekijken.
Cedric Burnside is na Kent Burnside de tweede telg uit de Burnside dynastie die Europa aandoet. Cedric Burnside werd nadat vader Calvin Jackson († 2015) het gezin verliet grootgebracht door zijn grootvader R.L. “Big Daddy” Burnside, de grote blueslegende/singer-songwriter. Met R.L. mocht hij ook mee als grootvader op ging treden, Cedric was dan als drummer in dienst. De 39 jarige Cedric stond zélf 20 jaar geleden op dit zelfde podium van Rotown met de beroemde R.L.! Omdat vader Jackson ook als bluesdrummer te boek stond is dus met gemak te zeggen dat Cedric de blues met de paplepel kreeg ingegoten. Ondanks dat Cedric een zeer goede drummer is, hij was veelvuldig te zien met Lightnin’ Malcolm, heeft hij toch meer interesse voor de gitaar omdat hij daar veel meer gevoel in kan leggen zo zegt hij zelf.
Het album Benton County Relic uit 2018 is een fantastisch album met schandelijk goede riffjes maar ook heerlijke vette licks die een fantastische groove genereren. CB groeide op met de muziek van Jim Kimbrough, Jessie May Hemphill, Otha Turner en Delta blueshelden als T-Model Ford én natuurlijk de muziek ten huizen van “Big Daddy”. Cedric Burnside is ook een waarde in de Zebra Ranch Studio’s van de familie Dickinson. Recentelijk werkte hij daar mee aan het nieuwe album van Ghalia Volt genaamd Mississippi Blend.
Cedric Burnside is na zijn wereld tournee (o.a. Australië en Nieuw Zeeland) met producer Brian Jay eerder dit voorjaar nu bezig aan een Europese tournee. Na Nederland zullen drummer Reed Watson – die tevens Cedric’s platenlabel vertegenwoordigd – en hij nog een achttal optredens verzorgen alvorens terug te vliegen naar de US om samen met zijn gezin Thanksgiving te kunnen vieren.
Cedric draagt zijn slogan – Life Can Be So Easy, Life Can Be So Hard – T-shirt, begint de set als gitarist op de akoestische gitaar (Fender) voor een overwegend mannelijk publiek, gelukkig is Rotown een populair podium bij jongeren en zo zie ik heel wat jonge gezichten de grootse Burnside onthalen op een warm welkomstapplaus.
De set wordt begonnen met een aantal échte klassiekers zoals ‘Come On In’ en ‘Mellow Peaches’ welke uit de pen van R.L. Burnside ontsproten. De set heeft een opzwepend, repeterend ritmisch trance-achtige vibe. Ook van een aantal nummers van het nieuwe album Benton County Relic horen we een akoestische versie. We zijn getuige van de klassieke blues, gebracht door een telg van een legendarische blues- familie, uitblinker is het woord wat ik aan deze kleinzoon van R.L. Burnside koppel.
Ook hier in het goed gevulde Rotown is het bijna onvermijdelijk om niet betoverd te raken bij het horen van al deze passie. Het is voor mij moeilijk om immuun te blijven bij de trance-blues van deze sympathieke, nederige, beleefde, aanstekelijk enthousiaste Cedric Burnside en zijn drummer.
Overigens kan ik de muziekpurist melden dat het geluid én de belichting in Rotown dik in orde zijn! Ook het publiek is respectvol naar de optredende Burnside. Natuurlijk toont het haar waardering waar het kan en luistert daar waar het moet.
Tijdens de cover van R.L. Burnside’s ‘Just Like A Woman’ teistert Cedric Burnside de dikke E snaar op een manier dat je de bass in je buik voelt, top, werkelijk top! Je ziet de grote Burnside zich langzaam in zijn eigen muzikale wereld terugtrekken en wij als bezoekers van dit optreden mogen daar als toehoorders gelukkig deel van uitmaken. De Mississippi Hill Country akoestische blues is heer en meester aan een van de oudste uitgaansgebieden van Rotterdam. Voor de pauze horen we nog een wer-ke-lijk sublime slide en de akoestische vertolking van ‘Hard To Stay Cool’. Voor deze gigant is dit echter geen enkel punt, voor Cedric Burnside is het geheel geen moeite om cool over te komen, sterker nog de boomlange Burnside is ‘his coolness’ zelve!
Na de korte pauze heeft Burnside gekozen voor een versterkte set op de elektrisch Austin, er wordt afgetrapt met het openingsnummer van Benton County Relic ‘We Made It’, de opvolger ‘Please Tell Me Baby’ heeft zoveel vibe en groove dat ik maar moeilijk stil kan blijven staan.
Deze muziek, vertolkt door de nieuwe generatie bluesmannen, grijpt nog immer terug op de oeroude overgeleverde Afrikaanse ritme en chanting.
Als het tempo weer opgeschroefd wordt heeft Cedric Burnside inmiddels een andere elektrische gitaar van het merk Aronson ter hand genomen en horen we ‘Keep Your hands Of Her’ wat ooit door Junior Kimborough werd geschreven.
Veel te snel is de speeltijd om, gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt en dus scandeert het publiek om een toegift. Na de encore ‘Call On Me’ dat ook op het album te vinden is, zien we zich al snel een forse rij van bezoekers voor de merchandise stand vormen.
Het was een mooie avond die de wekelijkse sleur met bezwerende, vuige en fuzzy gitaarspel doorbrak. Cedric heeft met verve bewezen een volwaardig lid van de Burnside-clan te zijn. Cedric Burnside’s muziek groovet, swingt maar vooral raakt het de ziel met een ongebreidelde intensiteit en authenticiteit zoals alleen deze man dat kan!
Lees ook het interview wat TBA?-er Giel van der Hoeven eerder dit jaar ten tijde van Ribs & Blues 2019 met Cedric Burnside had, klik HIER.
De verslaggevers van The Blues Alone? bedanken Rotown voor haar gastvrijheid en hopen op nog meer blues en aanverwanten optredens waar TBA? dan ook graag weer verslag van maakt.
Er staan dit seizoen bij nog meer mooie acts op de agenda van Rotown (klik HIER voor het programma).