Kat Riggins & Her Blues Revival traden zondag 2 december jl. op @ Blues Op Zondag in de Empire zaal van het Kasteel van Rhoon. Tekst door Nicolette Johns met foto’s van José Gallois. Klik hier om het gehele album te kunnen bekijken.
Commissie Muziek op Rhoon – drijvende kracht Sjoerd Greveling – van Stichting het Kasteel van Rhoon organiseert sinds oktober iedere maand Blues op Zondag. Tijdens de derde editie van zondag 2 december jl. stond Kat Riggins en haar Blues Revival op het podium, wij van TBA? hadden haar nog niet in deze opstelling zien performen dus zakten we af naar de Albrandswaard, Rhoon op precies te zijn, wat net onder de rook van Rotterdam ligt. Het was deze keer wel een heel kort ritje voor deze verslaggevers dus zijn we fris en monter na het tweedaagse Flirting With The Blues – Amersfoort op tijd aanwezig voor een heerlijke zondagmiddag met blues, soul en gospel van een vrouw die momenteel hele hoge ogen gooit in muziekminnend Nederland.
Na een kort promo-introductie voor Stichting Kasteel van Rhoon, Muziek op Rhoon, locatie en omgeving gaat onze MC (helaas naam onbekend) over tot het introduceren – voor zover dit nog nodig moest zijn – van de bluesdiva en haar band.
Als ze niet op nationale televisie verschijnt of met de Erwin Java Band in het land te zien is dan staat ze op de theaterbühne met Johan Derksen’s Keep The Blues Alive waarin een keur van Nederlandse muzikanten het theaterpubliek meenemen op een reis langs de populaire blues van de zestiger jaren dan wel van de oorsprong van de blues.
Kittige Kat zoals ik haar liefkozend noem is de 38-jarige uit Miami afkomstige Katriva Riggins die deze keer in Rhoon begeleid wordt door haar Blues Revival die bestaat uit gitarist/zanger/bandleider Little Steve (Steven van der Nat).
Voor liefhebbers zoals ik van ‘horns’ is saxofonist Jan De Ligt erbij, bassist Hassan Abudaldah en drummer Andreas Carree zorgen voor ‘the backbone’.
Deze jongens weten van de blues-hoed en de -rand getuige hun openingsnummer wat een lekkere funky groove heeft! Alsof optreden in een kasteel nog niet genoeg klasse met zich meebrengt wordt de frontvrouwe voor nóg meer niveau na een instrumentaal nummer door bandleider Steven van der Nat op het podium uitgenodigd.
Het kan snel verkeren in het dagelijkse bestaan want ik herinner me het nog als de dag van gisteren dat Kat Riggins zo’n drie en half jaar geleden in het Belgische muziekcafé Crossroad te Olen met haar (Amerikaanse) Blues Revival optrad en iedereen voorzag van kleine tamboerijntjes en later haar biertapkunsten toonde aan de uitbater van het muziekcafé.
De opener van de set heet ‘No Way’, de bluesdiva klinkt ondanks haar fikse verkoudheid nog steeds werelds, dat vinden ook haar begeleiders getuige het vreugdedansje van bassist Hassan Abudaldah en saxofonist Jan De Ligt. De solo van Steven van der Nat gaat door merg en been. Er is nog wat reverb van de monitor van Riggins maar hier wordt door de geluidsman hard aan gewerkt. Kittige Kat vertelt haar publiek dat niet alleen zij hier vandaag in Rhoon komt om te werken, ook het publiek moet een duit in het zakje doen door de band en de frontvrouwe feedback te geven.
‘Voodoo Woman’ is een lekker opzwepend nummer waarop mijn heupen loskomen, overigens tot groot genoegen van de kleine, energieke zangeres. Toch wil deze bluesdiva dat het publiek naderbij komt als ze een hele sexy uitvoering van ‘Walk the Dog’ neerzet. Gelukkig wordt haar verzoek met gretigheid beantwoord en staat men inmiddels pal aan het podium.
‘Wail Away’ (Blues Revival 2016) schreef Kat Riggins speciaal voor de gitaristen die haar in de diverse settings begeleiden; ook deze song wordt met veel passie gebracht en omarmd door het aanwezige publiek. Steven van der Nat vult de Empire zaal met keizerlijke klanken, ik ben zó blij voor de man (én voor ons) dat zijn blessures aan de handen steeds minder opspelen!
Dat Riggins een vakvrouw is hoef ik onze vaste lezers niet meer te melden, ook hier in Rhoon heeft ze oog voor lege glazen “empty glasses make me nervous” en zorgt dat haar toehoorders zich niet generen om tussentijds even de bar op te zoeken. ‘Now I See’ ook uit 2016 is een behoorlijk up-tempo nummer waar de saxsolo van De Ligt de menigte – het is uitverkocht – bijna aan de kroonluchters doet hangen.
De stemming zit erin en plots vraagt de diva om meer songs, ‘Hoochie Coochie’ is een nummer wat bij de toeschouwers opkomt. ‘I Can’t Be Satisfied’ van Muddy Waters wordt de keuze waarbij we getuige mogen zijn van een majestueuze slide van gitarist van der Nat.
Ook Etta James’ ‘Blues Is My Business’ is zo’n nummer waarmee Kat Riggins het publiek inpakt, inmiddels zit ze op het podium en al neuriend laat ze haar publiek het refrein zingen na een door merg en been snijdende gitaarsolo van Little Steve. Riggins overvalt me met de vertolking van ‘I’m On Fire’ haar timing is van een ontzagwekkend kaliber!
Na een tiental nummers is het tijd voor de pauze waarin men kan napraten en natuurlijk wat drankjes en bitterballen kan bestellen. Als we na een half uurtje toe zijn aan de tweede set zien we dat Little Steve het jasje in de kleedkamer heeft gelaten en Katriva het haar los heeft gegooid. Als opener brengt deze zéér goed op elkaar ingespeelde band en frontvrouwe ‘Try, Try Again’ van het album In The Boys’ Club (september 2018) waarbij ze iedereen dirigeert om mee te zingen.
‘Kitty Won’t Scratch’ is ook van haar laatste album en herbergt een hoofrol voor gitarist Steven van der Nat. Up-tempo, gospel of slow blues deze bluesdiva draait nergens haar hand voor om; the girl can’t help it haar publiek draagt haar op handen. “Fellars take notes” zegt ze vooraf ‘Second To None’ en van hetzelfde album In The Boys’ Club horen we ook een van mijn favorieten ‘Fist Full Of Water’ en ook dit nummer kan op veel applaus rekenen.
Deze Afro-Amerikaanse weet hoe de blues te brengen, uitdagend bewegend richt zij de nummers tot de vele, vele mannen voor haar podium. Het hittepetitje uit de US wil “ik ben proberen” met een zelfgeschreven slow-blues ‘Hear Me’, werkelijk prachtig en wat een impact kan zo’n gedrevenvolle song toch hebben op een mens.
Ook tijdens deze song slingert Little Steve nog maar eens een overgetelijke solo de zaal in, het publiek kan er geen genoeg van krijgen en ook het trio TBA?-ers is behoorlijk onder de indruk van de groei die deze talentvolle jonge man heeft doorgemaakt.
Hassan Abudaldah krijgt nog maar eens de spotlight op zich gericht als hij ietwat timide de bass-solo in ‘Hey Bartender’ vertolkt, deze man is zo goed maar het mag allemaal wel wat vuiger wat mij betreft.
Speciaal voor Kerstmis schreef Kat Riggins ‘It Ain’t Christmans’ en tekent de band onder leiding van Steven van der Nat voor de muzikale compositie waarbij Katriva besluit om het nummer liggend op de podiumvloer te vertolken, natuurlijk verdringen de vele fotografen zich om hiervan een mooi plaatje te kunnen schieten.
Vanaf het moment dat de dame van het podium bezit nam veroverde ze alle harten van de vele, vele toeschouwers. Van diegenen die haar al in het hart gesloten hadden is de liefde voor deze energieke zangeres/performer nóg weer sterker geworden, voor de nieuwkomers is er de verliefdheid met deze bijzondere performer. Met uitzondering van de pauze zijn we getuige geweest van klappend en bewegend publiek.
De toegift ‘Respect’ van de enige, echte queen of soul – Aretha Franklin – wordt met verve én respect voor het origineel gebracht. Ondanks dat Kat Riggins kampt met een heftige verkoudheid heeft de zangeres het bijna zes eeuwen oude dak van het Kasteel van Rhoon geblazen!
Kat Riggins en deze Blues Revival verdienen een plek op aankomende zomerfestivals, elk zichzelf respecterende organisatie van een toonaangevend festival zou zichzelf te kort doen hen niet te boeken!
Kasteel van Rhoon is een goede, sfeervolle locatie, goed bereikbaar per auto én openbaar vervoer. Volgende Blues Op Zondag staat geprogrammeerd op 20 januari 16: 00 uur, dan zullen Meena Cryle & The Chris Fillmore Band acte de présence maken.
Ook wordt het grote terrein achter het Kasteel jaarlijks omgetoverd tot een gezellig festivalterrein van de Albrandswaard, volgend jaar op zaterdag 29 juni. Ga genieten van een dag met té gekke bands die jazz-, blues-, funk- en soulmuziek – of een mix daarvan – spelen. De namen zijn inmiddels bekend w.o. Erwin Java & Band Feat. Kat Riggins, Arp Frique en draait DJ Onno Paloma heerlijke plaatjes tussen de optredens door.
Kaarten kosten tot en met 31 mei € 17,50 , daarna betaal je € 22,50.