Detonics speelde op 12 december 2015 in de Noviteit, Monster. Tekst en foto’s door Johan Sonneveld.
Zaterdag 12 december 2015, wordt er opnieuw uitgepakt in de tot sfeervolle blues club omgebouwde Kloosterkelder bij Blues aan Zee in de Noviteit te Monster. Een sfeer impressie.
Deze avond staat Detonics met een vijf mans bezetting op het podium voor een avondje ‘West Coast Blues’. De naam Detonics verwijst naar het compacte 1911-style pistool dat eertijds door veel vrouwen ter bescherming in duistere gokhallen, onopvallend tussen de jarretels werd gestoken.
Omstreeks de klok van tien uur wordt er afgetrapt met ‘The Bender’ opgevolgd door ‘Directly From My Heart’ opzwepende Chicago blues, vele nummers in herkenbare uitvoeringen sommige originele uitvoeringen, sommige covers, pin mij er niet op vast dat sommige titels niet overeen komen met het origineel. Wél zeker is dat de nummers in de uitvoering van de Detonics in ieder geval moeite kosten om je voeten op één plek te houden. Zéker bij ‘Sugar Sweet’, bij mij bekend als een nummer van Jacob Miller.
De stem van Kars ‘The Beard’ van Nus, ook wel bekend van o.a. Chicago Hot Rods en The Choax, rauw maar toch ook weer zoetgevooisd past prima in het blues tijdperk van de vijftiger jaren, aangevuld met de spetterende Hammond orgel klanken van Raimond ‘ Ransome Ray’ de Nys, toetsenist in diverse bands zoals Bluesmasters en Fake Brothers Band, waan je je in een rokerige club in de tijd van Big Al Capone tijdens de drooglegging in de jaren twintig.
Het zelf, door Kars van Nus in samenwerking met Rene ‘The Muscle’ Leytens, geschreven nummer ‘She Knows How To Love’ is een up-tempo swingbeat nummer waarin de Hammond en de gitaar de hoofdrollen vertolken. De gitaar wordt gegeseld door de vierentwintig jarige Jeremy Aussems a.k.a. Sweeney Todd, zijn bijnaam refereert aan zijn vakmanschap als barbier, hij wordt begeleid door René Leytens . Laatstgenoemde speelt, hoe uitzonderlijk ook, de contrabas in de death metal band Darkest Red. De eerste sessie wordt afgesloten en zo wordt ook de drooglegging voor een half uurtje opgeheven. Na de break wordt er opgestart met ‘Lonesome’ waarin subliem gedemonstreerd wordt hoe Kars de mond-harp tot in de puntjes beheerst, strak de maat aangegeven door Mathijs ‘The Stick’ Roks op drums, ook bekend van The Choax. De swingbeat van de Detonics begint het publiek meer en meer in zijn greep te krijgen, steeds meer wordt er aan de randen van de Kloosterkelder mee geswingd en besluit BaZ’s Anton van Meerkerk dat de kelder aan een kleine verbouwing toe is en er ruimte dient te worden gemaakt voor de dansparen. Met nummers als ‘All Your Love”, ‘Last Blues Song’, ‘New Orleans’ wordt er naar het laatste nummer van de avond toegewerkt, het welbekende ‘Bring It On Home To Me’ van Sam Cooke. Voor de laatste maal worden alle registers opengetrokken en wordt er luid mee gezongen tijdens de “Yeah” intervallen van dit meesterwerk.
Een toegift laat niet op zich wachten en met ‘I Really Love My Monkey’ wordt de Kloosterkelder op slot gedraaid; we kunnen terug kijken op toch zeker weer een topavond muziek van de Detonics.