Een sfeerimpressie van het Cross-linx festival in de Oosterpoort in Groningen op 14 februari 2015. Tekst: Ria Pronk, foto’s: Gerrie van Barneveld.
De Groningse Oosterpoort is de locatie waar ook dit jaar het rondreizend festival Cross-linx wordt afgesloten. Eerder deze week werden achtereenvolgens Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam aangemonsterd. Cross-linx maakt een verbinding tussen klassieke muziek en avant-garde popmuziek. Geen drommen mensen voor de Oosterpoort vanavond. Probleemloos bewegen we ons van ingang naar garderobe en van garderobe richting zalen. Het is en blijft een beetje muziek voor gevorderden.
Op het podium van de kleine zaal is Binkbeats neergestreken. Als je niet beter zou weten zou je denken dat je in een kookprogramma terecht bent gekomen. Wie verder kijkt ziet dat we niet tegen potten en pannen aankijken maar tegen een opstelling van muziekinstrumenten en effectapparaten. Meer dan 50 lees ik in de info. Achter “het aanrecht”staat Frank Wienk, multitasker en multi-instrumentalist. Hij trakteert ons op een keur aan beats en geluiden. Ruig met stampend veel laag of helder fris, alsof je in de hemel terechtgekomen bent. Hij maakt gebruik van loops en samples en alsof het nog niet genoeg is, zingt hij er ook nog bij. Prima aftrap van de avond. Het is nog geen acht uur en wij zitten er al lekker in.
Mark Lanegan, bekend van Screaming Trees, Queens of the Stone Age en Pearl Jam, gaat vanavond met zijn band de samenwerking aan met het Metropool Orkest. De getergde, wat monotone stem van Lanegan, vormt een wonderlijke combi met de strijkers en blazers van het orkest. Bij tijd en wijle is het prachtig en smelten band en orkest samen tot een spannend geheel. Sommige arrangementen lijken wat minder gemakkelijk in elkaar te vloeien. Hoe Lanegan het zelf beleeft zullen we nooit weten. Zijn gezicht is strak, mimiek ontbreekt, evenals enige vorm van contact met het publiek. Daardoor blijft het wat afstandelijk.
We haasten ons om kaartjes voor de Music Mining-optredens te bemachtigen. Kleine optredens op minder voor de hand liggende plekken in het gebouw. We schuiven aan bij Poppin’on Bach, waar celliste Jacqueline Hamelink en drie bodypoppers van Dynamo En HipHop Lab 040 een showcase verzorgen. Bodypopping is een danstechniek gebaseerd op snel spannen en ontspannen van spieren, zodat er een schok door het lichaam lijkt te gaan en dat dus samen met Bach. Ja echt, dat is leuk!
Terug in de kleine zaal pikken we nog een staartje mee van het solo gitaarwerk van componist Bryce Dessner. Muziek die je in en soort trance brengt. Helaas het laatste nummer. We verhuizen wederom naar de grote zaal, waar het Metropool Orkest nu met, de uit de drum en bass hoek afkomstige, Squarepusher op het podium staat. We zijn getuige van een reeks aan muzikale experimenten, die ons in het begin nog wel kan boeien. De beats lijken op een gegeven moment wel heel erg op elkaar en de lichtshow verblindt ons bij tijd en wijle dusdanig, dat we het na een half uur voor gehoord en gezien houden.
De tweede ronde van de Music Mining, beleven we bij Lunatree FC Jongbloed. Onder leiding van Arnold Marinissen brengen getalenteerde studenten van het conservatorium in Tilburg, covers van elektronische grootheden. De muzikanten hebben er duidelijk plezier in. En dat geldt ook voor het publiek. Nog eenmaal haasten wij ons door de Oosterpoort en moeten kiezen uit Aufgang of Pekka Kuusisto. We kiezen de laatste. De Finse violist, eveneens gebruikmakend van loops, weet als geen ander bizarre geluiden uit een viool te toveren. Het klinkt fris en toegankelijk. En ook komt er eindelijk wat humor van het podium. Daar zijn we op de late avond wel aan toe. De avond eindigt met een DJ in de hal, zodat er nog even uitgebreid en enthousiast gedanst kan worden.
Deze editie van Cross-linx was naar mijn idee iets minder kleurrijk dan die van vorig jaar. Het accent lag meer op beats en minder op avant-garde. Hoe het ook zei, muzikanten die vernieuwen en experimenteren blijven broodnodig. Cross-linx laat ons genieten van de rafelranden van de pop- en klassieke muziek, waarvoor dank.