Interview met Ruud Weber, zanger en bassist van King of the World door Ria Pronk d.d. 6 april 2014 in Cultureel Café De Amer in Amen.
Als het gitaargeluid de gitarist niet bevalt koopt hij een andere gitaar of een nieuwe versterker. De drummer koopt nieuwe vellen of probeert eens andere stokken. Wat nou als je de zanger bent? Welke invloed heb je op je eigen stemgeluid, hoe onderhoud je dat lijfelijk instrument en hoe is het eigenlijk zo gekomen, dat zingen? Vandaag heb ik het hierover met Ruud Weber, zanger en bassist van King of The World. En als je dan toch aan de praat bent…
Je bent zanger en bassist; wanneer begon je met zingen?
Ik speelde eerst bas en ben pas laat gaan zingen. Als bassist deed ik wel wat backing vocals en refreintjes bij Barry McCabe’s Albatross, de bluesrock band waar ik op jonge leeftijd mee door Europa toerde. Het enige dat ik wilde op die leeftijd was spelen, optreden. Ik dacht als ik zelf ga zingen, dan kan ik nog vaker spelen. Drummer erbij, gitarist en je hebt een bandje.
Wanneer kwam je erachter dat je kon zingen?
Als kind vond ik het idee van zingen, de frontman zijn, al leuk. Ik zong thuis, soms voor een paar mensen, maar ik voelde me er onzeker over. Pas rond mijn 25e ging ik bij sessies bluesjes zingen. Ik vond het een uitdaging om me daarin te ontwikkelen. Toen ik voor het eerst in Enschede tijdens een sessie mijn eerste slowblues deed en de jongens zeiden: “leuk joh, mooi gezongen” toen dacht ik “pfff, gelukkig”. Ik ging in bands zingen maar de onzekerheid bleef. Nog geen tien jaar geleden dacht ik: “ik ben maar een bassist die is gaan zingen”. Ik vond het moeilijk om mezelf daar al te serieus in te nemen. Ik had een beetje een minderwaardigheidscomplex, waar het zingen betrof. Tot ik werd gebeld door Snowy White die vroeg of ik wilde zingen en bassen in zijn band. Dat hij me vroeg als bassist, vond ik té gek. Maar dat hij me vroeg om te zingen, vond ik echt geweldig! Snowy is zelf zanger, heeft een wereldhit gehad en uitgerekend hij vroeg me om te gaan zingen! Dat heeft me enorm vertrouwen gegeven. Achteraf vind ik het jammer dat ik niet eerder wat meer in mezelf geloofd heb. Zingen is voor mij de essentie van muziek. Zingen is verhaaltjes vertellen. Het is heel erg waar het om draait in de muziek.
Bassen en zingen tegelijk, kan dat?
Dat is inderdaad een grappige combi, die je niet vaak meemaakt. Een aparte discipline. Als gitarist kun je afwisselend zingen en gitaar spelen. Als bassist moet je constant zijn. In bassen en tegelijk zingen ben ik langzamerhand beter en handiger geworden. Sommige dingen kunnen niet. Als ik niet zou bassen dan zou ik waarschijnlijk anders zingen. Het is toch een soort compromis. Ik weet dat ik iets inlever qua zang en qua bassen. Wat nu 95% is, zou dan 100% zijn. Niemand hoort het, maar ik weet het. Mijn bas en zang zijn één pakketje, een totaalding. Het is bas, zang, schrijven en performen. Achteraf begrijp ik dat Snowy White iemand zocht die dit allemaal in huis had. De puzzelstukken vielen op hun plek: alles wat ik deed, was wat hij zocht. Ik ben niet de beste songwriter, niet de beste bassist, niet de beste zanger maar wel iemand die met veel energie en plezier op de bühne staat, een totaalplaatje. Dit is gewoon wat ik ben en ik ben er tevreden mee. Ik ben op mijn plek. Het is een zege je ervan bewust te zijn, dat je je eigen ding hebt.
Ben je een geschoolde zanger?
Ik heb nooit zangles gehad. Ik heb nooit iets geleerd over hoe je moet zingen. Ik heb ongelooflijk veel gezongen, waardoor je er wel achterkomt hoe je met je stem moet omgaan en wanneer je moet oppassen. Ik heb veel geleerd door akoestisch te gaan spelen, dan kun je zachter en mooier zingen. Ik ben ook meerstemmig gaan zingen. Vooral de laatste tijd wordt mijn stem schorder. Er zit een soort slijtage op. Mensen vinden het mooi dat er een randje aan zit. Voor een optreden haal ik de allerscherpste kantjes eraf door een beetje te jodelen. Klassieke fout is dat je harder gaat zingen bij slecht geluid. Uit ervaring weet ik dat je dan niet moet aanzetten, maar op je spiergeheugen moet zingen. Wij hebben een eigen geluidsman, het geluid in de zaal is dus altijd goed. Op de bühne is het geluid niet altijd voor elkaar waardoor je bijvoorbeeld een koortje net niet helemaal lekker krijgt. Dat is eigenlijk niet goed. Mensen betalen veel geld om ons te zien en dan moet het geluid gewoon goed zijn.
Jij schrijft ook muziek en teksten? Kun je alle songs met droge ogen zingen?
Dat ik een aantal nummers speel die iets voor me betekenen is belangrijk voor me. Ik zou niet half zo gemakkelijk een show kunnen volhouden als er niet dat soort nummers in zouden zitten. ‘Beating Like a Drum’ bijvoorbeeld gaat over mijn moeder die kort geleden is overleden. Negen maanden na haar overlijden werd mijn zoon geboren. Ik vond het spannend om het nummer op te nemen. Toen het erop stond heb ik een traantje weggepinkt. Elke keer als ik het speel, denk ik aan mijn moeder. Hoe vrijer je wordt in een nummer, des te meer emotie erbij komt kijken. Ik barst niet in tranen uit, ik ben gefocust op het spelen, maar het is altijd emotioneel en het kost energie.
Wie benijd je om zijn of haar stemgeluid of timing?
Ze zeggen soms dat mijn stem een beetje op die van Lyle Lovett lijkt, dat vind ik leuk om te horen, ook al lijkt hij daar maar een heel klein beetje op. Iemand benijden is een groot woord, maar er zijn wel mensen die ik erg goed vind. Bonnie Raitt, Jackson Browne, Robert Cray, BB King, Keb Mo, Freddy King. Een zwarte stem of een ruige bluesstem zou ik wel willen hebben, maar ja zo’n stem heb ik niet. Bonnie Raitt is mijn all-time favourite. Iemand die me aan het huilen kan krijgen. Een van de allerbeste dingen die ik ooit gezien heb. Kippenvel. Er zijn heel veel goede zangeressen, waar ik niet warm of koud van word. En dan is daar Bonnie Raitt die zonder franje haar liedjes zingt. Waarom Bonnie Raitt nou zou goed is? Zij raakt de essentie van muziek en dat is magisch. Zij is geen ego of iemand die zo nodig moet laten horen wat ze kan.
Toch nog even naar King of The World, de band achter de man. Waarin verschilt de nieuwe CD, ‘KOTW’ van het vorige album ‘Can’t Go Home’?
Het is meer van hetzelfde, maar het is sterker, compacter en beter gearrangeerd. Daarnaast is de meerstemmige zang beduidend beter. De band is ingespeeld, hechter. Voor mijzelf is het een overwinning dat het nummer over mijn moeder, “Beating Like A Drum”, erop is gekomen.
Waar gaat het heen?
Voor mij is het belangrijk dat er ontwikkeling is. Het maakt niet uit wat er gebeurt als er maar iets gebeurt. Geen idee wat er nog komt, maar het is heel uniek dat vier mensen zo op het juiste moment bij elkaar zijn gekomen. We hebben hier allemaal voor kunnen kiezen en we hebben er ook voor gekozen. Vier supergoede muzikanten; daar kun je alleen maar van genieten.
Wat zou je zijn als je geen muzikant was geworden?
Ik heb op mijn dertigste tinnitus gekregen, een piep in mijn oren, die niet meer weggaat. Ik heb harde muziek gemaakt zonder oordoppen. Ik dacht dat ik nooit meer zou kunnen spelen. Ik ben toen gaan programmeren bij een poppodium, maar ik werd er gek van dat ik niet meer speelde. Moet je voorstellen: ik ging vanaf mijn 15e van optreden naar optreden. Wat moet je? In de Cactus, een klein muziekcafé in Hengelo, ben ik toen akoestische sessies gaan organiseren. Ik speelde de liedjes zacht die ik altijd hard gespeeld had en ontdekte dat ik nog altijd het feestje kon bouwen. Ik was terug bij mijn passie. Ik zie mensen zoeken in het leven. Er is zoveel leuks, maak van je werk je passie; of van je passie je werk. Wat je ook doet, doe het goed. Oh ja, wat was de vraag ook alweer?
Ik heb muziek, ik zou niet weten wat ik anders zou doen. Als de muziek weg zou vallen, dan zou ik een groot probleem hebben. Ik ben zo fanatiek. Alles gaat aan de kant voor het bandje. Het is een soort verslaving.
“King of the World“ is:
Erwin Java (gtr),
Fokke de Jong (drs/bvox),
Govert van der Kolm (Hammond/bvox) en
Ruud Weber (leadvox/bgtr)
UPCOMING SHOWS
26 apr – Festival – Ulft
17 mei – Rustende Jager – Nieuw-Vennep
28 mei – Festival – Zwolle
29 mei – Woodwall Festival – Zutphen
30 mei – Metropool – Hengelo
01 jun – De Vliegh – Zuidlaren
08 jun – Ribs and Blues – Raalte
22 jun – Parade – Rotterdam
29 jun – Normaal koffieconcert- Toldijk
05 jul – Night of the Guitars – Veendam
10 jul – Parade – Den Haag
13 jul – North Sea Jazz Festival – Rotterdam