Gezien & gehoord in Paradiso Amsterdam: Blondie met als support: Bettie Serveert op woensdag 10 juli 2013. Review & filmpje door Giel van der Hoeven met foto’s van Arjan Vermeer .
Aha, dus zó ziet een beeldschone vrouw eruit als ze ouder wordt. Dat leek de eerste gedachte te zijn van vele toeschouwers toen Miss Harry woensdagavond opkwam. Op het haar zo vertrouwde Paradiso podium waar ingedut Nederland op 19 november 1977 plotseling kennis mocht maken met de sexy verpersoonlijking van de New Yorkse new wave band BLONDIE. In dit verband raad ik u zeker aan het vermakelijke artikel ‘Het Broekje van Debbie Harry’ door Tom Engelshoven uit Muziekkrant OOR van 18 november 1989 er nog eens op na te lezen. Een terugblik op de tóen al indrukwekkende carrière en het enerverende leven van Deborah Ann Harry (Miami, 1 juli 1945). Er was veel verandert in die 12 jaar, maar toch ook weer niet.
Ab Fab
En nu, bijna 36 jaar later is er nóg meer veranderd, maar toch ook weer niet. Deborah Harry is nog steeds puur en esthetisch, minder sexy misschien, chiquer zeker. Maar ze oogt nog steeds vrolijk, speels en stoer met haar leuke ondeugende trekjes. En, ze lijkt plotseling ook de nieuwe homo-moeder van Nederland te zijn. Want het gay gehalte was nogal hoog in Paradiso, en allemaal (inclusief Boer Willem) zongen ze de teksten woordelijk mee. De creatie die Deborah Harry droeg leek te zijn samengesteld uit de samengestelde creatie die ze twee dagen ervoor in London al droeg. Ze zou er probleemloos een typetje in de comedyserie Absolutely Fabulous mee kunnen spelen. Een soort roze/oranje kruippakje met blaadjes op de linker mouw en broekspijp en daaronder zilverkleurige laarzen met blokzolen en een lauwerkransje op haar hoofd. Eigenlijk was haar outfit net zo’n gemengd boeket als de ruikers die in de een vaas achter haar op het podium stonden. En dat gold ook voor de setlist: een geraffineerd gemengd boeket met diverse oude en nieuwe songs. Gewaagt en toch vertrouwd.
Ghosts Of Download
De te verwachten opener was ‘One Way or Another’, bekend van radio en tv, van reclame en boyband maar bovenal van het Blondie album Parallel Lines uit 1979. Het publiek ging gelijk los op die bekende klanken en dat bleef de hele avond zo. De jaren zeventig en tachtig hits werden uitgekiend gecombineerd met tracks van het binnenkort te verschijnen album ‘Ghosts Of Download’ dat momenteel ook op een speciale Facebook pagina wordt gepresenteerd. Zó stel je dus een setlist samen! ‘Rave’, een ouderwets goed nieuw nummer werd gevolgd door de hit en The Nerves cover ‘Hanging on the Telephone’. Na ‘Union City Blue’ van het album Eat to the Beat uit 1979 kwam er ‘A Rose By Any Name’, een soort poppy remake van ‘The Tide Is High’. En, dié reggaecover van The Paragons kwam dus daar weer achteraan. En zo ging het maar door, ook de muzikale aandacht mocht duidelijk niet verslappen.
Glazen hartje
‘Drag You Around’ met de jonge gitarist Tommy Kessler op de akoestische gitaar klonk speels en breekbaar, als de vocalen van Debbie zelf en als het glazen hartje dat aan haar microfoonstandaard hing. Een stem die het gedurende de show van anderhalf uur – op soms een kleine hapering na – goed hield! Blondie’s comeback single ‘Maria’ uit 1999 van het album No Exit mocht natuurlijk ook niet ontbreken. ‘Winter’ is één van de betere nieuwe songs, het doet je terug verlangen naar de sexy punk-bitch uit de Plastic Letters periode. ‘Sugar On The Side’ is een Latijns getint nummer, stilstaand heupwiegen dus. En ‘What I Heard’ werd opgedragen aan de Nederlandse kunstenaar/ontwerper Chris Berens en zijn familie, die in 2010 het hoesontwerp voor het negende Blondie album Panic of Girls voor zijn rekening nam. Deborah Harry had het duidelijk naar haar zin in Amsterdam en sprak dat dan ook diverse keren uit. Haar ex-vriend, Blondie medeoprichter en gitarist Chris Stein, straalde wat minder enthousiasme uit, maar hij speelde wel superstrak slaggitaar. De ingetogen New Yorker gaat naarmate hij ouder wordt (ook alweer 63 jaar) steeds meer op Andy Warhol lijken.
Dansmuziek
De andere oudgediende Clem Burke – met eredoctoraat van de Universiteit van Gloucestershire op zak – drumde nog steeds of zijn leven ervan af hing. Tussentijdse uitstapjes naar o.a. The Romantics, The Ramones, Joan Jett, Iggy Pop, Pete Townshend, ja zelfs met Bob Dylan en onlangs nog Hugh Cornwell (ex-Stranglers) hebben hem blijkbaar goed gedaan. Bassist Leigh Foxx begeleide Deborah al op haar soloalbums Def, Dumb & Blond (1989) en Debravation (1993). En de jongeling Matt Katz-Bohen, een exponent van de “Fame” school, moet op zijn keyboards, piano en moog-synthesizer het befaamde Farfisa orgelgeluid van Jimmy Destri doen vergeten. Hij mocht excelleren in de disco-achtige songs zoals ‘Heart of Glass’ en in de Frankie Goes to Hollywood cover ‘Relax’ die in de toegift zat. In het slotstuk van ‘Atomic’ gaf gitarist Tommy Kessler een weergaloze gitaarrock solo. Het blijft toch knap hoe de groep Blondie in al die jaren de traditionele rocksound heeft weten te combineren met allerlei (elektronische) dansmuziek stijlen.
Bubblegum
Na uitgebreid overleg tussen de bandleden op het podium kregen we als eerste encore verrassend genoeg ‘Get Off Of My Cloud’ te horen. Onze Stones-hartjes maakte een vreugdesprongetje. Sommige bands kunnen beter van dit soort klassiekers afblijven maar Blondie met Debbie als zangeres mag wat ons betreft het hele Rolling Stones oeuvre coveren! Ook in de toegiften ging de gewiekstheid dus weer verder; nieuw werk (‘Take Me in the Night’) kwam weer onder de aandacht in combinatie met een rock- en een disco cover en nog twee hits ‘Call Me’ en ‘Dreaming’. Van uitgekauwde bubblegum is het soms nog best lekker bellen blazen, zelfs als oma het doet. Van punk-bitch tot gay-mom, er is veel veranderd, maar toch ook weer niet. Lekkere trek is van alle tijden. Mmmm.
Setlist:
One Way or Another
Rave
Hanging on the Telephone
Union City Blue
A Rose By Any Name
The Tide Is High
Drag You Around
Maria
Winter
Lights
Atomic
What I Heard
Wipe Off My Sweat
Sugar On The Side
Heart of Glass
Encore:
Get Off Of My Cloud
Take Me in the Night
Call Me
Relax
Dreaming
Kijk hier voor de volledige fotoset van het optreden van Blondie in Paradiso
Bettie Serveert was de support act. Lees hier ons eerdere verslag ‘Bettie Serveert speelt alles en iedereen aan gort’ [10 mei 2013] met foto’s van Arjan Vermeer.
leuke recensie! Grappig dat dit concert door een bluesliefhebber gerecenseerd wordt