Interview BloYaTop 31 maart 2012. Tekst door Frank Hurkmans met foto’s van Hen Metsemakers
We zien Eric Fox en Paul Heuts na het optreden van BloYaTop en King Of The World in de concertzaal van de Bosuil heftig in gesprek met Erwin Java en zijn band. Hen en ik bekijken dit schouwspel op gepaste afstand. Prachtig om het onderling respect voor elkaar zo te zien. CD’s, handtekeningen en handdrukken worden uitgewisseld en dan is er tijd voor ons. Eric nodigt ons uit mee te komen naar de keuken van de Bosuil waar het buffet klaarstaat voor de band. ‘Jullie eten mee’ zeg Eric. ‘En drinken’. Terwijl eten en drinken geregeld wordt steken we van wal.
Waar is Mark Vergoossen gebleven?
‘Mark is naar huis. Hij heeft van het weekend al gespeeld met Parris (Thin Lizzy tribute) en Harris (Iron Maiden tribute) op het Very Eavy Festival in Stadskanaal, 2 avonden achter elkaar en nu vanmiddag op de terugweg naar huis weer met ons. Hij is moe, maar voldaan.’
Ik vind die Mark een sympathieke uitvoering van Sylvester Stallone.
‘Hahaha, nu je het zegt. Die houden we erin of niet Paul? ‘Ja, inderdaad.’ ‘Weet je Paul en ik zijn maar gewone muzikanten; hebben enorm veel plezier samen. Laten we reëel zijn. Mark is natuurlijk de muzikant in de band. Wat die allemaal kan op gitaar is geweldig. Hij is een professional en dag en nacht met muziek bezig.’
Wij hebben een poos terug jullie CD ‘Why Waltz …’ gereviewd. We waren erg onder de indruk en dat is niet om jullie naar de mond te praten.
‘We hebben met verbazing die recensie gelezen.’ zegt Paul. ‘We bespreken alle reacties op onze muziek. Of ie nou positief of negatief is. Je kunt altijd leren en dat proberen we ook. Die van jullie sprong er erg uit omdat jullie eigenlijk exact beschrijven wat wij hebben willen overbrengen op de CD. Beangstigend gewoon. En jullie hebben jullie er echt in verdiept. Dat lees je.’
Dankjewel , Wij hebben er inderdaad de tijd van bijna een krat bier op zaterdagavond aan besteedt jullie werk te doorgronden. Ik heb tegen Hen gezegd bij de eerste luisterronde: uit welk deel van de USA komt deze band?
Eric vertelt en Paul vult aan: ‘We hebben ‘Why Waltz’ op een eigen manier opgenomen. We zijn op zoek gegaan naar een sound a la Led Zeppelin met van die Folk invloeden. Het geldt ook voor andere invloeden uit de jaren zeventig. Het gaan ons om de vibe. De kunst is om een studio te vinden waarin dat mogelijk is en die ook qua sfeer bij ons past. We zijn gaan rondvragen en rondzoeken en kwamen er bij toeval achter dat twee straten bij mij vandaan in Munster-Geleen een studio ligt met alles erop en eraan. Deze studio biedt faciliteiten om zowel digitaal als analoog muziek op te nemen. Studio Theelen is een legendarische studio, waarin nagenoeg alle dialect en carnavals artiesten decennia lang muziek hebben opgenomen. De studio heeft een enorm archief aan partituren, teksten etc. Bijna een museum van de Nederlandstalige muziek. Ook James Last heeft daar albums opgenomen … Daarnaast worden er klassieke projecten, koormuziek, kamermuziek, cabaret, blaasmuziek, jazz, folk, blues, rock toevertrouwd aan de mengtafels’. ‘Emmanuel Theelen is voor ons de vierde man in de band. Hij realiseert en sleutelt aan die typische sound die we hebben weten te creëren. Ik mag het eigenlijk niet verklappen, maar vader Jan Theelen speelt ergens verstopt op de aankomende CD een nummer mee’. ‘Die studio beschikt over echt alle faciliteiten die we nodig hebben en de sfeer past bij ons. Ze begrijpen ons. Op onze site staat een zwart-wit filmpje, een teaser, die we in de studio hebben opgenomen. Dat geeft een goede indruk hoe het er daar uitziet. ’ Dat is tevens de hidden track op ‘Why Waltz …’.
Wat is nou jullie recept, manier van werken?
‘Paul: ik heb Eric ooit eens een keer zien spelen en dacht meteen: met die bassist wil ik op het podium staan. Erik en ik vinden elkaar in alles wat we doen. Ik vind mezelf niet de meeste getalenteerde drummer en doe waar ik goed in ben. Ik vind het enorm leuk deze muziek te maken. Het is elke dag feest. Ik ben dienend in het Blo Ya Top concept.’ ‘Hetzelfde geldt eigenlijk voor mij’, zegt Erik. Ik speel samen met Paul om Mark zou goed mogelijk te ondersteunen. Mark Vergoossen maakt muzikaal toch wel het verschil. Het schrijven en arrangeren van krachtige nummers met pakkende melodieën die blijven hangen, dat is de kracht is van de drie-eenheid. Hierin draagt iedereen zijn steentje bij en zijn wij alle drie sterk. Vervolgens worden de partijen in basis lekker eenvoudig gehouden zodat Mark de ruimte krijgt om “los” te kunnen gaan. Ik was net verbaasd dat Erwin Java tegen me zei dat ie met mij wel eens muziek wilde maken. Erwin herinnerde zich een Hendrix Tribute concert, waarin ik met Steve Lukather mocht samenspelen. Dat was in 2003. Dat Erwin zich dat nog kan herinneren! Wat King Of The World vandaag liet horen is toch iets anders dan onze muziek.’
Hoezo?
‘Toch wat meer richting de echte blues en dan richting Harry Muskee. Bij het nummer: ‘I Can’t Go Home’ kreeg ik tranen in mijn ogen, met zulke passie en emotie dat dat gespeeld werd’. Wij zijn meer Rock ’n Roll. Niet dat we er geen passie in leggen, maar de emoties in de blues liggen net wat dieper zoals dat past bij die stijl’. ‘Je zag bv. ook dat ze in een zeer brede opstelling op het podium stonden. De Bosuil heeft een behoorlijk podium, maar wij prefereren toch om dicht bij elkaar te blijven. De monitormixer van de Bosuil verbaasde zich erover dat wij geen monitors hoefden!…”echt niet, dus ik kan gewoon een pilsje gaan drinken straks als jullie moeten spelen?” ‘Ja’ zeiden wij. We staan dicht bij elkaar zodat we elkaar horen, zien & voelen’.
Wat willen jullie uiteindelijk bereiken?
‘Geld kunnen verdienen met onze muziek’. Onze cd ‘Why Waltz’ loopt al lekker, maar we investeren alles weer in studiotijd om de aankomende cd weer op te kunnen nemen. Uiteraard weer in dezelfde studio als ‘Why Waltz’. Het komende optreden op Bospop zal hopelijk ook een boost gaan opleveren. We gaan daar alles uit de kast halen en hebben al snode plannen die we nu nog niet prijs gaan geven’. ‘Maar het gaat spectaculair worden!’. Het concert gaat sowieso professioneel gefilmd worden. Licht en geluid gaan we nog afstemmen’. We willen dat er nog lang over nagepraat zal worden in de zin van ‘daar was ik bij’! We verkassen naar de bar van de Bosuil als de mannen van King of the World aantreden om te eten. Hier nuttigen we nog de nodige potten bier met diverse belangstellenden die zijn blijven hangen om ook even met mannen te praten. De sterke verhalen die toen over tafel kwamen zijn nog niet voor publicatie geschikt …
We hopen Blo Ya Top weer te spreken op Bospop op 14 juli. (lees ook Bospop het gezelligste festival van Nederland keert dit jaar terug naar hun roots!
.