De ‘high heel stiletto blues’ van Ana Popovic

gezien & gehoord op vrijdag 18 november 2o11 in: Arsenaaltheater Vlissingen:  Ana Popovic Band, met support: Stonecold
review door: Giel van der Hoeven met foto’s van: Arjan Vermeer

Ana Popovic is een strijdlustige dame, bekijk alleen haar concertagenda maar eens. Na een tour van vier maanden door de USA doet ze van oktober 2011 tot april 2012 Europa aan met tussendoor ook nog een uitstapje naar India (Mahindra Bluesfestival in Mumbai). Om vervolgens vanaf de zomer van 2012 weer naar de VS en het Caribische gebied te gaan. Gelukkig vond ze tijd om ook nog twee optredens in haar tweede thuisland Nederland te geven. In oktober was dat in café de Noot in Hoogland (Amersfoort) en afgelopen vrijdag 18 november in het historische Arsenaaltheater in Vlissingen. Dit theater maakte deel uit van de Napoleonische vestingwerken aan de rand van de binnenstad. Vanuit deze vesting had Napoleon in 1801 het plan opgevat om Engeland te veroveren. In 2011 is het één van de speel locaties van waaruit de 35-jarige singer-songwriter en gitarist Ana Popovic met haar band heel Europa én Amerika, of eigenlijk gewoon de hele wereld wil veroveren.

En aan boord van de Ana Popovic Band ook een Fransman: drummer Stephané Avellaneda. Maar hiermee houdt de voorgaande vergelijking met de Franse verovering dan ook direct op. De Ana Popovics Band is verder wel een internationaal gezelschap, waarvan de wijze van veroveren professioneel maar vredelievend is. En de rollen zijn onderling goed verdeeld. De Servisch/Nederlandse Ana en de Italiaanse toetsenist Michele Papadia bewegen ingetogen. De eerste bespeelt functioneel maar soms ook wat plichtmatig zijn keyboards en Ana speelt zoals altijd gedreven, met veel gevoel en technische perfectie nastrevend. Ze lijkt soms extatisch in haar eigen virtuoze gitaarspel op te gaan. Drummer Avellaneda en de energieke Groningse bassist Ronald Jonker gaan aan één stuk tekeer als beesten. Vooral Jonker is hyperactief en overbeweeglijk maar de baspartijen zijn stuwend en zijn solo’s origineel en swingend. Historisch besef op muzikaal gebied kan je Ana Popovic ook niet ontzeggen. Op haar recente album ‘Unconditional’ (2011) en in de live shows vereert ze namelijk illustere vocale voorgangsters zoals Nina Simone, Koko Taylor en Sugar Pie DeSanto. Respectievelijk de klassieke songs ‘Work Song’, ‘Voodoo Woman’ en ‘Soulful Dress’ van deze legendarische vrouwelijke soul- en bluesvocalisten kwamen dan ook live uitgebreid aan bod, dit tot genoegen van vooral de rustig meeswingende dames in het publiek. En bijna alle andere eigen gecomponeerde ‘Unconditional’ tracks werden ook gespeeld. Maar bovenal is Ana Popovic een voortreffelijke gitarist die in verschillende stromingen zoals blues, rock, funk, jazz en fusion spelenderwijs haar weg weet te vinden.

In het instrumentale openingsnummer ‘Slideshow’ gaf ze met haar slide gitaarspel al direct haar visitekaartje af. Gevolgd door haar eerste vocale bijdrage in de ‘Work Song’ waarmee ze de bezoekers van het Arsenaaltheater in één klap overtuigd had van de aanwezige munitie in háár arsenaal. In de funk- en soul getinte nummers zoals ‘Your Love Ain’t Real, ‘Unconditional’ en voornamelijk ‘Summer Rain’ en in de toegaven ‘Reset Rewind’ dat ‘gitaarloos’ werd gespeeld, deden haar soulvolle vocalen soms een beetje denken aan wijlen Amy Winehouse. Terwijl je bij songs als ‘Business As Usual’ en ‘Voodoo Woman’ juist in de veronderstelling bent naar een donkere doorleefde soulzangeres te luisteren. Maar zowel haar stemgeluid als haar gitaarsound steken ondanks deze vergelijkingen zeker niet bleekjes af tegen de donkere originelen. In tegendeel, in de slow blues ‘One Room Country Shack’ steekt Ana zo overtuigend van wal dat je Buddy Guy’s versie bijna zou gaan vergeten. En dan hebben we het hier wel over de legendarische Amerikaanse blues- en rockgitarist die bijvoorbeeld Jimi Hendrix ook heeft geïnspireerd.

Buddy Guy is ook de man waarmee Ana Popovic in september zelf nog het podium mocht delen op het Russian River Jazz & Blues festival in Guerneville California. Zoals ze dat eerder deed met B.B. King en vele andere levende manlijke gitaarlegendes. Want de blonde Ana Popovic mag dan op en top vrouw zijn – ze accentueert dat nog eens met haar sexy kleding en blinkende sieraden – het niveau van haar high heel stiletto blues is zo hoog als de hakken die ze op de bühne draagt. De waardering voor haar vanuit ‘het vak’ is dus erg groot . De waardering van het Vlissingse publiek gezien de positieve reacties trouwens ook. Behalve enkele diehard fans die Ana al jaren volgen was de Servische schone voor vele aanwezigen een onbekende bezienswaardigheid, en onbekend maakt onbemind. Maar volgens het huidige strijdplan is de Ana Popovic Band van zins om daar op korte termijn een einde aan te maken en wereldwijd naamsbekendheid te genereren. Dat betekent dus veel spelen van clubs en theaters tot grote zalen en festivals, zo ook in muziekgezind Vlissingen. Op die manier kan je in de jazz- en bluesscene het beste je studiowerk promoten. En dát hebben Ana Popovic en haar mannen goed begrepen. Zoals één van de enthousiaste manlijke bezoekers van middelbare leeftijd na afloopt wijzend op de zojuist gekochte en gesigneerde CD tegen ons in een onvervalst Zeeuws accent zei: “As je dit gaè ‘oôrn, komt er ‘n joengensdroôm uut è!”

Ana Popovic Band:
Ana Popovic – guitars, lead vocals
Ronald Jonker – bass
Stephané Avellaneda – drums
Michele Papadia – keyboards

Setlist:
01) Slideshow (Unconditional)
02) Work Song (Unconditional)
03) Business As Usual (Unconditional)
04) How’d You Learn To Shake It Like That? (Still Making History)
05) Count Me In (Unconditional)
06) Your Love Ain’t Real (Unconditional)
07) Unconditional (Unconditional)
08) Summer Rain (Unconditional)
09) Change My Mind (Comfort To The Soul)
10) Long Way Home (Ana!)
11) You Don’t Move Me (Still Making History)
12) Voodoo Woman (Unconditional)
13) Soulful Dress (Unconditional)
14) One Room Country Shack (Unconditional)
15) Navajo Moon (Comfort To The Soul/Ana!)
16) Hold On (Still Making History)
Encore:
17) Reset Rewind (Unconditional)
18) Wrong Woman (Blind For Love)

Lees ons exclusieve interview met Ana Popovic hier op The Blues Alone?
Lees ook de CD recensie van ‘Unconditional’

En bekijk hier het fotoalbum van Ana’s optreden in het Arsenaal:

 

Geef hier uw commentaar

%d bloggers like this: