Er is al veel gezegd en geschreven over de tweede cd van King Mo, Sweet Devil. Wat hebben wij nou nog toe te voegen aan al deze loftuitingen? Welnu allereerst de mededeling dat ook wij van het Bluesforum Reviewsquad vinden dat je deze cd gewoon moet kopen. Hij is steengoed. En daarmee is deze recensie kort samengevat.
Maar wat is het dan dat we allemaal zo enthousiast zijn, wat is het geheim van King Mo?
Is dat Sjors Nederlof, de getalenteerde sologitarist die er -ook op dit album weer- heel gedoseerd zijn gitaarsolo’s uitperst, ingetogen op de juiste momenten, maar virtuoos schreeuwend waar het kan.
Of is het de meest strakke rythmesectie van de lage landen, Henk Punter op drums en Jules van Bussel op Bass, luister maar s naar een nummer als “The Milkman”.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat heerlijke hammond geluid van Colly Fransen, die hij als perfectie omlijsting gebruikt voor de gitaarsolos van Sjors, of soms de vocalen van Phil stiekem nabootst, danwel gewoon een heerlijke solo weggeeft.
Maar het zou natuurlijk ook kunnen liggen aan de bluesstem van Phil “Bee” Bastiaanse. Die net zoals Sjors zijn gitaar, zijn stem goed weet te doseren: hij “shouts” de blues waar het moet maar kan je ook meenemen in een heerlijke slowblues en daarin met zijn stem de spanning opvoeren. Hij weet zijn stem passend te maken bij elke song.
Of is het gewoon de click, de chemie die tussen deze “professionele amateurs” heerst (en ‘amateur’ heeft hier de oorspronkelijke betekenis van ‘liefhebber’). Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet weet. Het beste is maar gewoon te luisteren naar deze cd:
En dan kom je als eerste een lekkere stevige bluesshuffle tegen als “No use denying”, waarin ze hem door heeft, je kunt het niet meer ontkennen, de liefde is voorbij. Dit wordt gevolgd door het naar de bluesrock neigende “Suits me right” van Jules van Bussel. Een enigszins onheilspellende song waarin de oneindige liefde wordt verklaard, waarbij vermeld wordt dat hij -als t m uitkomt- net zo makkelijk zijn donkere kant tevoorschijn kan halen.
Het duivels-thema wordt in een aangrijpende slow-blues voortgezet. Dit is tegelijkertijd de titelsong van de CD, “Sweet Devil”. Maar dit keer is de “120 pounds, dressed like an angel” zijn “sweet devil”.
Het instrumentale “Soundcheck” is een jam ontstaan uit -ja je begrijpt het al- een soundcheck. En ja, het klinkt goed. “Big Legged Woman with a short, short miniskirt” is een lekkere funky song van Israel Tolbert met een ritme waarin je de betreffende dame zo ziet langslopen.
Mijn favoriet in dit album is de slowblues geschreven door Colly Fransen en Phil Bee, “You won’t stop me to Make it Right”. De vastberadenheid schreeuwt uit dit nummer. Heerlijk.
Een song in de oude traditie van teksten met dubbele betekenissen is “Milkman“, of laten we zeggen dat je deze tekst mag interpreteren zoals je zelf wilt: “I am your milkman baby, I have my white suit on”, “…I bring that white cream and milk right to your home”. Lang leve de SRV!
“Gladrags”, geschreven door Boyd Small (vroeger bij de Terraplanes), is een stevige vette texas blues.
Als uitsmijter hebben de mannen van King Mo bedacht een cover te doen van ”Ain’t Nobody’s Business If I Do” van Grainger en Robbins. Het nummer is al vele malen gecovered, maar King Mo weet hier een uiterst meeslepende versie neer te zetten, waarin Sjors eindelijk zonder enige- reserves- los mag gaan. Maar dat past dan ook in dit nummer. Maar het is de stem van Phil die er de “blues” aan geeft. Fantastisch laatste nummer.
Dat er bij de heren gevoel voor humor niet ontbreekt mag blijken uit het aanwezig zijn van een zogenaamd “Easter Egg” op de cd, een verborgen nummer. Nu kan ik flauw opmerken dat je dit nummer dan ook maar zelf moet opzoeken. De ontnuchterende waarheid is dat ik het nummer “Lay It Low” nog niet heb kunnen beluisteren. Nou ja, dan blijft ie tenminste wel in mij CD-speler zitten. ……..is dat dan het geheim? Goeie marketingtechnieken inzetten….? Naaah nee, …..’t is gewoon goeie blues!!
1 ) No use denying (S. Nederlof/P. Bee)
2 ) Suits me right (J. van Bussel)
3 ) Sweet devil (P. Bee)
4 ) Soundcheck (King MO)
5 ) Big legged woman (I. Tolbert)
6 ) Make it right (C. Franssen/P. Bee)
7 ) The Milkman (P. Bee)
8 ) Gladrags (B. Small)
9 ) Ain’t nobody’s business if I do (P. Grainger/E. Robbins)